Piłsudski

1-go marca 1934 roku rozpoczęto budowę, pierwszego w historii Polski, polskiego transatlantyku. Po upływie ponad 9 miesięcy zwodowano kadłub i nadano mu nazwę „Piłsudski”. Był to motorowiec o napędzie dwuśrubowym i o najwyższą dbałością jakości konstrukcji. Posiadał dwie klasy: turystyczną (355 miejsc: kabiny 1 i 2 osobowych) trzecią (405 miejsc: kabiny 2-4 osobowe). Na pokładzie znajdowało się dodatkowo 257 miejsc dla załogi, co w sumie dawało 1017 miejsc na pokładzie.

Piłsudski miał długość nieco ponad 160 metrów, a szerokość kadłuba nieco ponad 21 metrów. Sam kadłub był podzielony na 11 wodoszczelnych grodzi i posiadał 7 pokładów. Co ciekawe, na pokładzie znalazło się miejsce dla większego bezpieczeństwa pasażerów. Chodzi o system wykrywania ognia i system spryskiwaczy ułatwiający gaszenie pożarów. W ładowni znalazło się miejsce na 18 samochodów pasażerów. Bezpieczeństwu miały sprzyjać 14 łodzi ratunkowych i 2 motorówki, a normalna(bez obciążenia dla silników) prędkość statku to 18 węzłów.

Rozkład pomieszczeń. Pomieszczenia dziennie znajdowały się na pokładzie łodziowym, na rufie statku. Pomieszczenia te były oddzielne dla każdej z klas. Była tam dużo weranda widokowa z wiklinowymi meblami, z dużą ilością roślin doniczkowych. Idąc w głąb pokładu mieścił się długi hall, w którym wisiał wielki obraz Marszałka Piłsudskiego, a duża klatka schodowa w stylu barokowym, oraz z windami osobowymi, łączyła ten pokład z innymi wewnątrz statku. Na pokładzie znajdował się również wielki salon który spełniał dwie funkcje. Miał parkiet taneczny i ukryty ołtarz, który był odsłaniamy w niedzielne msze. Sam salon był urządzony w nowoczesnym stylu i był dostępny dla wszystkich pasażerów.

Na pokładzie A znajdował się hall z recepcja dla pasażerów, dwie jadalnie dla obu klas oraz kuchnia. Niższe pokłady zajęte były przez kabiny, mesy oraz szpital. Basen oraz przyległa do niego sala gimnastyczna znajdowały się prawie na samym dnie statku. Całość pomieszczeń sprawiała bardzo przyjemne wrażenie komfortu i estetyki. Piłsudski mógł śmiało konkurować w tej kategorii z wielkimi transatlantykami.

Wyzwanie. Statek został ukończony i oddany do użytku dla GAL w dniu 22 sierpnia 1935. Podczas prób osiągał on satysfakcjonującą prędkość 21, 7 węzłów. Jednak, jak się potem okazało, podczas swojej drugiej podróży do stanów, wyszły na jaw niedoskonałości kadłuba. Piłsudski w tej podróży napotkał na sztorm przy maksymalnej prędkości, co spowodowało do zbytniego naprężenia kadłuba. Pasażerowie skarżyli się potem na trzaski, szumy, a nawet w niektórych przypadkach na przecieki w kajutach. Swoją pierwszą zaś podróż, wykonał wokół Europy jako wycieczkę, z ponad 700 osobami na pokładzie, w tym z ministrami przemysłu i handlu na czele. Swój kurs zakończył porankiem 14 września 1935 roku w porcie gdańskim. Jego pierwszym kapitanem został Mamert Stankiewicz. Ms Piłsudski zatonął 26 listopada 1939 roku. Powód: wybuch miny głębinowej.
Na podstawie książki "Transatlantyki" Urbanowicza.