Queen Mary II.

Queen Mary 2 została zwodowana 1 grudnia 2002 roku i od tamtej chwili jest największym, pływającym obiektem na Ziemi. Mierzy ona 345 metrów długości, 41 metrów szerokości, a wysokość 72 metrów czyni ją jedną z najwyższych statków na świecie. QM2 została oficjalnie oddana do użytku armatora w 2004 roku. Posiada 14 pokładów, a może pomieścić 2620 pasażerów oraz 1253 członków załogi.

Konstrukcja QM2 jest najbardziej innowacyjną konstrukcją od czasów QE2, dlatego też jej budowa pochłonęła przeszło 900 mln dolarów.

Okręt może osiągać prędkość 29 węzłów przez żadnych przeszkód dzięki czterem, niezależnie działającym wirnikom. Wszystkie znajdują się w części rufowej statku a umiejscowione są w pozycji trapezoidalnej. Wirniki te mogą dzielić się zadaniami tzn. jeśli statek musi skręcić, dwa z czterech wirników przejmują zadanie steru, zmieniając pozycję statku. Statek dzięki temu rozwiązaniowi, może w bardzo krótkim czasie skręcać pod dużymi kątami.

Konstruktorzy musieli stworzyć jeszcze jedno rozwiązanie spowodowane stabilnością statku. Wiąże się ono m.in. z siłą odśrodkową wynikającą z zdolnościami manewrowymi statku na pełnym morzu. Konstruktorzy bowiem, oparli się na planach QE2 – na stabilizatorach statku. QE2 posiadała tylko jedna parę umiejscowioną na środku statku tuż pod linią wodną. Wysuwały się one automatycznie po osiągnięciu odpowiedniej prędkości. Na QM2 znajdują się dwie pary stabilizatorów, działających automatycznie i niezależnie od siebie oraz sterowanych przez komputer pokładowy. Stabilizatory te znajdują się w części rufowej jak i dziobowej statku, i współdziałają z układem napędowym okrętu, co daje stabilizację statku do 97%. Należy dodać, że stabilizatory na QM2 przypominają stery skrzydłowe w samolocie. Komputer analizuje aktualne odchylenie statku i wysyła sygnał do konkretnego stabilizatora podwyższając lub obniżając jego „skrzydło”.

QM2 pod czas budowy była tak dużym projektem, że wykończenie jej w całości zajęło by paręnaście lat. Dlatego stocznia zdecydowała się na zaskakujący projekt. Wszystkie kajuty, jakie znajdują się na pokładzie, były montowane osobno w postaci kontenerów (skrzyń). Kontenery te potem montowano na pokładzie i tak kajuty na QM2 zostały zamontowane szybko, sprawnie i precyzyjnie. Przypominało to trochę duże, trójwymiarowe puzle, które musiały do ciebie pasować już na etapie projektowania.

Nie ma chyba żadnych wątpliwości, że QM2 jest najwspanialszym statkiem, na którym można wyruszyć w wspaniałą podróż dokoła świata. Oczywiście, jeśli ma się masę pieniędzy.